Krútňava
O diele
Libreto: podľa novely Mila Urbana "Za vyšným mlynom" spracovali skladateľ a Štefan Hoza
Rekonštrukcia pôvodného znenie opery: Vladimír Bokes
Najhrávanejšia slovenská opera Krútňava je inšpirovaná novelou Mila Urbana Za Vyšným mlynom. Libreto napísali autor Eugen Suchoň a tenorista Štefan Hoza. Príbeh lásky a nenávisti, ktorý vyústi do drámy svedomia, je zasadený do ľudového prostredia. Baladický príbeh sa odvíja od motívu viny za nepriznanú vraždu soka v láske. Skladateľ psychologicky prehĺbil postavu záporného hrdinu Ondreja, čeliaceho svojmu protihráčovi starému Štelinovi, otcovi zabitého Jana. Skladateľ súčasne vyzdvihol úlohu dedinského spoločenstva a jeho morálnej bezúhonnosti. Kompozičným východiskom opery je vokálna melodika inšpirovaná slovenskou ľudovou piesňou a jej svojráznou suchoňovskou štylizáciou.
Po takmer šesťdesiatich rokoch sa Krútňava v naštudovaní banskobystrickej Štátnej opery vrátila k pôvodnému tvaru, ktorý uviedlo Slovenské národné divadlo pri svetovej premiére diela v roku 1949.
Inscenačný tím
Hudobné naštudovanie |
Marián Vach
|
Dirigent |
Marián Vach
|
Réžia |
Roman Polák
|
Choreografia |
Martin Urban
|
Scéna |
Jaroslav Valek
|
Kostýmy |
Peter Čanecký
|
Zbormajstri |
Obsadenie
Básnik (hovorená úloha) |
Juraj Smutný a.h.
, Dominik Zaprihač a.h.
|
Dvojník (hovorená úloha) |
Ľubo Gregor a.h.
|
Štelina |
Ivan Zvarík
,
Ján Galla a.h.
|
Ondrej |
|
Katrena |
Veronika Mihalková a.h.
|
Zimoň |
Igor Kúchen
|
Zimoňka |
Adriana Škrváňová
|
Zalčíčka | |
Školnica |
|
Marka |
Katarína Procházková
,
Dominika Doniga a.h.
|
Zuzka |
Gabriela Dobiášová a.h.
|
Pastierik |
Diana Zvaríková
, Michaela Kukurová a.h.
|
Krúpa | |
Hríň | |
Oleň |
|
Starejší |
Marián Hadraba
|
Starejšia |
Darina Kunková
|