La Gioconda
O diele
La Gioconda je dielom, ktoré tvorí akýsi most medzi verdiovským romantizmom a nastupujúcim verizmom a svojím veľkým baletným vstupom odkazuje aj na tradíciu francúzskej opery. Rozhodne však nie je sentimentálnou selankou, aké sa v čase jej vzniku (1876) ešte komponovali – je realistickou drámou, ktorá sprítomňuje pohnuté osudy jej aktérov natoľko vierohodne, že by mohla byť pokojne obrazom súčasnej spoločnosti. Renesančné Benátky pritom pod veselým karnevalovým zovňajškom ukrývajú intrigy, spleť neprelomiteľnej moci úradov, tajnej polície, špiónov a štátnej inkvizície. Je to zábava v strachu, smiech cez slzy. Na pozadí takejto spoločenskej situácie sa odohrávajú spletité osudy hlavných postáv milostného trojuholníka – Giocondy, Laury a Enza, doplneného o zloducha Barnabu.
Inscenačný tím
Libreto |
Arrigo Boito
|
Hudobné naštudovanie | |
Dirigent | |
Réžia |
Dominik Beneš
|
Zbormajsterka |
Iveta Popovičová
|
Choreografia |
Béla Kéri Nagy
|
Scéna |
Petr Vítek
|
Kostýmy |
Lenka Polášková
|
Svetelný design |
Daniel Tesař
|
Dramaturgia |
Obsadenie
Gioconda |
Patrícia Malovec
,
Jolana Fogašová
|
Laura Adorno |
Michaela Šebestová
,
Cristina Melis
|
La Cieca |
Jitka Sapara Fischerová
, Agnes Zwierko
|
Enzo Grimaldo |
Max Jota
, Paolo Lardizzone
|
Barnaba |
Zoltán Vongrey
,
Roman Krško
|
Alvise Badoero |
Ivan Zvarík
,
Ondrej Mráz
|
Zuane |
Marián Hadraba
|
Isepo | |
Cantore |
Matúš Bujňák
|
Prvý hlas | |
Druhý hlas | |
Spoluúčinkuje |
Zbor, balet a orchester Štátnej opery
|
Koncertný majster |